Våra koncernbolag
Åhléns
År 2021 var ett år med fokus på omställning inför framtiden. En ny strategisk riktning lanserades med målet att bli Sveriges ledande e-handlare med optimal fysisk närvaro. Prioriterade satsningar på utvecklat kunderbjudande, att stärka varumärket, växa e-handeln samt öka digitalisering och automatisering, lanserades under året.
TILLVÄXT I ALLA KANALER
Försäljningen i butikerna, främst kring stadskärnorna var i början av 2021 hårt påverkad av restriktioner, därefter utvecklades försäljningen positivt under sommaren och framåt. Omsättningen för helåret ökade trots sju stängningar. En fortsatt hög efterfrågan online resulterade i att e-handeln växte starkt. Under året var det stort fokus på att genomföra nya framtidssatsningar, anpassa kostnadsbasen, uppdatera operativmodellen, samt automatisera och effektivisera processer med stöd av nytt affärssystem och datadrivna beslutsunderlag.
NY FRAMTIDSSTRATEGI OCH SATSNINGAR
En omfattande kundsegmentering har genomförts, vilken ger insikt i drivkrafter och behov för att matcha kundernas preferenser om sortiment, kanaler, upplevelser och priser. Fortsatta investeringar görs för att stärka det digitala kundmötet med ökad personalisering, och olika leveransmöjligheter. Nya funktionaliteter erbjuds nu på åhlens.se för att ge kunderna en förstklassig upplevelse med relevanta och riktade erbjudanden.
INVESTERINGAR I FRAMTIDA KUNDUPPLEVELSE
Åhléns nya robotiserade lager i Rosersberg utanför Stockholm beräknas tas i bruk sommaren 2022. Den nya och effektivare logistiken med hög automationsgrad kommer ge snabbare och smidigare leveranser till kunderna, och stärka Åhléns e-handelserbjudande. För en ännu bättre kundupplevelse digitaliseras och utvecklas Åhléns kundservice och möjlighet att leverera direkt från butik till kund lanseras.
UTVECKLING AV EGNA VARUMÄRKEN
Åhléns eget varumärke Carin Wester tog under året en ny riktning med inspiration från varumärkets dna, och ett nytt undervarumärke, C.W by Carin Wester, lanserades. Under 2022 fortsätter Åhléns omställningsresa med målet att framåt leverera på den nya framtidsstrategin.
Åhlens Outlet – ett växande format
Dotterbolaget Åhléns Outlet öppnade sin första butik 2018. Under 2021 visade Outlet- butikerna en kraftig tillväxt med stärkt lönsamhet. Under året öppnade tre nya butiker och i slutet av året fanns tio butiker. Ytterligare Outlet-butiker planeras att öppna under 2022.