Nya erbjudanden
Utvecklade kundmöten och kunderbjudanden
En viktig del av 10/50 är att utveckla nya tjänsteområden i anslutning till bolagens befintliga affär.
Centrala teman under senare år har varit användning av digitala verktyg inom inte minst AI och automation för att förbättra kundförståelse och användarupplevelse. Men även fysiska möten, som Treat by KICKS, fortsätter att vara viktiga för att utveckla en relation till bolagens kunder.
APOHEM OCH MAT.SE FÖRST MED SAMLEVERANS AV MAT OCH RECEPTBELAGD MEDICIN
Apohem är ett snabbväxande onlineapotek som samägs av Axel Johnson-bolagen Axfood och Novax. I juni 2020 lanserades det första pilotprojektet mellan Mat.se och Apohem, då Mat.se:s kunder i Stockholm kunde få hem apoteksvaror tillsammans med sin veckohandling. Efter att ha skalat upp samleveranserna 2021 blev Mat.se tillsammans med Apohem först ut i Sverige att i ett nytt pilotprojekt även kunna erbjuda samleveranser av receptbelagd medicin till kunder i Stockholm.
CLICK & COLLECT GÖR WILLYS E-HANDEL LÖNSAM
E-handel av mat är en växande och utmanande affär. Det stora antalet artiklar i en matbeställning och de skilda temperaturer som krävs för att säkerställa olika varors kvalitet, gör att komplexiteten är högre än för exempelvis kläder eller skönhetsprodukter. Därför har också lönsamheten varit utmanande. I december 2021 meddelade Willys, som första svenska aktör, att man lyckats nå break even i sin e-handel. En viktig ingrediens har varit tillväxten i så kallad click and collect, där kunderna hämtar sina färdigpackade beställningar i skåp utanför butiken.
Fler anledningar att komma till butik
Under hösten 2021 rullade KICKS ut en pilot för Treat by KICKS, ett urval av behandlingar i butik. Responsen från kunderna var starkt positiv och antalet utförda behandlingar ökade med 183 % mot samma period 2019 för pilotbutikerna. Försäljningen i samband med behandlingar för pilotbutikerna ökade ännu kraftigare, med nästintill en tredubbling.
Under 2022 kommer KICKS att rulla ut Treat i ytterligare 55 butiker till i Sverige och under andra halvan av året fortsätter utrullningen i 15 butiker i Norge och tio i Finland.